czwartek, 19 listopada 2015

Joga w domowym zaciszu


Joga to takie magiczne ćwiczenia, na które może porwać się każdy - niezależnie od wieku, wagi czy kondycji fizycznej. Praktykowanie jogi nie wymaga specjalnego przygotowania - nie potrzebujesz żadnych konkretnych urządzeń, dobrego obuwia czy sporej ilości miejsca. Bolą Cię plecy? Jesteś w ciąży? Chcesz wysmuklić ciało? A może zjada Cię stres? Joga jest dla Ciebie.



Co to jest joga?

Joga - mocno uogólniając - to system łączenia ciała z umysłem. Praktyka wywodzi się z Indii, gdzie jest postrzegana jako filozofia - odpowiedni trening nad ciałem oraz medytacja prowadzić mają do poznania natury wszechświata. Taktować należy ją jako indywidualną pracę na sobą, która ma na celu odnalezienie związków ciała z duszą i z umysłem.

W Polsce nie przypisuje się jodze większych wartości filozoficznych, a jej praktykowanie sprowadza się przeważnie do wykonania kilku znanych i ogólnie dostępnych sekwencji. Co prawda wymaga ona wyciszenia, skupienia oraz kontrolowania oddechu i wizualizacji przepływu powietrza, które "karmi" ciało, ale sam rodowód jogi nie ma dla Polaków większego znaczenia. Joga to po prostu, w naszym świecie, ćwiczenia.

Ciekawostka: Kościół katolicki nie do końca akceptuje praktykowanie jogi, twierdząc, że nie można oddzielić samych ćwiczeń oraz jej filozoficznej (związanej z hinduizmem) natury, co prowadzi do bałwochwalstwa. Nie ma oficjalnych pism, które uznałyby praktykę za grzech, jednak wielu teologów i środowisko kościelne wyrażają obawy w stosunku do tego, masowego teraz, zjawiska*.
*Żeby nie było, że kogoś do grzechu namawiam. Tę kwestię zostawiam Waszej ocenie.

Co daje joga?

Joga jest doskonałym sposobem na odstresowanie i wyciszenie się. co prawda przy dziecku jest to niezwykle trudne zadanie - czasem trudno skupić się na oddychaniu, kiedy maluch absorbuje z każdej strony, ale można wciągnąć malucha do wspólnego ćwiczenia - potraktować te wygibasy jako ćwiczenia ciała (tylko i wyłącznie). Praktykowanie jogi służy przede wszystkim poprawieniu elastyczności ciała - świetnie rozciąga każdy mięsień, nie zmuszając przy tym do wylewania siódmych potów. Uczy kontroli nad ciałem, napisania mięśni brzucha oraz zwraca uwagę na konieczność oddychania (zapominacie o tym czasem podczas ćwiczeń?) - we własnym tempie.

Joga (a przynajmniej niektóre z jej pozycji) może być ratunkiem dla Twoich pleców. Systematyczne rozciąganie obolałych miejsc zacznie korzystnie wpłynie na Twoją ogólną kondycję fizyczną. Im dłużej ćwiczysz, tym więcej jesteś w stanie zrobić. 

Joga pomoże w zrzuceniu zbędnych kilogramów oraz uelastyczni ciało. Co najważniejsze, ćwiczyć może każdy. Pozycje można dostosować do swoich umiejętności, które z czasem będą coraz większe; do wieku - istnieje cały ogrom pozycji, które może wykonać nawet senior (nikt przecież nie zmusza nas do stania na rękach  w pozycji kruka czy wyginać się w skorpiona - wystarczą kocie grzbiety i pozycja dziecka). Istotny jest również fakt, że ćwiczyć mogą osoby z nadwagą, otyłe i z uszkodzonym kolanem - joga nie wymaga podskoków czy przysiadów a zakres ruchu można dopasować do swoich możliwości.

Joga w domu

Ćwiczyć możesz wszędzie, ponieważ joga nie wymaga wykorzystywania dużej przestrzeni, butów sportowych i wyjątkowego ubioru (ćwiczymy boso i w wygodnym ubraniu). Poza tym, co ważne przy dziecku, możesz ćwiczyć bez obawy, że je obudzisz - to takie ciche i spokojne ćwiczenia, które możesz wykonywać w wolnym czasie, nawet przy dziecięcym łóżeczku.

Joga jest dzisiaj ogólnie dostępna - w sportowych gazetach zawsze znajdzie  się jakaś płyta z bardziej lub mniej wymagającym treningiem, dla mamy w ciąży, dla seniora, dla początkujących czy w połączeniu z muzyką. 

Jeśli nie posiadasz takiej płyty, zawsze możesz przejrzeć filmy na YT - tam zawsze coś się znajdzie. Popatrz, oceń i zacznij działać.

Joga jest na tyle popularna w Polsce, że poza ćwiczeniem w domowym zaciszu, można wybrać się na zajęcia zorganizowane przez fitness kluby - te specjalnie dla kobiet w ciąży, dla seniora, dla początkującego czy zaawansowanego. Na pewno znajdziesz dla siebie coś odpowiedniego.

Pamiętaj, że nie musisz praktykować jogi - w żadnym wypadku! Jednak niektóre pozycje możesz spokojnie wprowadzić do swojego codziennego rozciągania.


I jak, ćwiczysz czy nie ćwiczysz?