środa, 20 kwietnia 2016

Dieta dla mózgu

Jak jeść zdrowo?

Mózg dorosłego człowieka waży ok. 1,4 - 1,5 kg, co stanowi ok. 2-3% masy ludzkiego ciała (u osoby z prawidłowym BMI). Mimo swej niewielkiej wagi, jest on niesamowicie ważnym organem, który steruje całym organizmem – odpowiada za funkcjonowanie wszystkich pozostałych organów. Warto zatem zadbać o to, aby do Twojego "centrum dowodzenia" trafiały tylko wartościowe składniki. 

Dieta dla mózgu



Mózg, aby spełniać swoje zadanie, musi być szczególnie zadbany, dlatego też wszelkie zauważone nieprawidłowości powinny być konsultowane z lekarzem. 



Pogorszenie pamięci, obniżenie koncentracji czy zaburzenie zdolności logicznego myślenia mogą być objawami choroby, z tego względu nie należy lekceważyć nawet tych niepozornych dolegliwości. Dla prawidłowego funkcjonowania mózgu szczególnie ważna jest odpowiednia dieta – wymagamy od tego organu intensywnej pracy – należy go zatem prawidłowo odżywiać, bowiem niedobór niezbędnych składników odżywczych, wpływa na obniżoną jakość jego działania.


Wartościowa dawka zdrowia




Mózg, aby podołać wyznaczonym mu zadaniom, musi być prawidłowo dotleniony, czemu sprzyja żelazo (ważny składnik hemoglobiny, odpowiedzialnej za rozprowadzenie tlenu). Długotrwały niedobór żelaza wpływa na żywotność szarych komórek. 



Szczególne znaczenie w odżywianiu mózgu ma również glukoza, której niedobór wpływa na ogólną zdolność koncentracji oraz na samopoczucie. Niedobór glukozy, spowodowany zbyt długimi przerwami między posiłkami, powoduje senność i znużenie. Warto jednak pamiętać o racjonalnym dawkowaniu tego składnika - z pewnością nie wpłynie na Twoją wagę, kiedy będzie stosowany z umiarem.

Układając swój jadłospis, musisz zwrócić również uwagę na zawartość witamin w potrawach, których niedobór wpływa na pogorszenie pracy mózgu. Zły nastrój i depresja spowodowane być mogą niedoborem (nawet niewielkim) witamin: B1 (produkty zbożowe, mięso, rośliny strączkowe), B2 (wątroba, drożdże, jaja), B6 (produkty zbożowe, ziemniaki, mięso) i C (owoce, warzywa) oraz sporym niedoborem witaminy A (wątroba, ryby morskie, mleko i jego przetwory). Dodatkowo niedobór witamin z grupy B powoduje apatię, zapalenie nerwów obwodowych oraz utratę apetytu. Za osłabienie pamięci odpowiedzialny jest niedobór witamy PP, a rozdrażnienie i senność wyjaśnić można niedoborem magnezu.


Przetworzone jedzenie szkodzi      

Nadmierne spożywanie tłuszczów trans (utwardzonych olejów roślinnych) wpływa na działanie Twojego mózgu bardzo niekorzystnie. Konsekwencją często spożywania gotowej, przetworzonej żywności w postaci fast foodów, zupek chińskich, chipsów, zup czy sosów w proszku może być kurczenie się mózgu oraz znaczne pogorszenie pamięci i zdolności logicznego myślenia. Dodatkowo mogą one być przyczyną lub jednym z powodów zachorowania na Alzheimera. Pamiętaj, że to, czym karmisz mózg swój lub swojego dziecka może mieć zgubne skutki w postaci problemów z koncentracją oraz obniżenia  sprawności umysłowej. Wobec tego warto poświęcić chwilę na przygotowanie domowego obiadu czy zdrowej przekąski - dobrze jest wiedzieć, co trafia na Twój talerz.

Regularne posiłki

Niezmiernie ważne dla pracy mózgu jest wprowadzenie do diety regularności posiłków. Z jednej strony ma to istoty wpływ na dostarczanie glukozy, z drugiej - pozwala na odciążenie mózgu w czasie snu. Niewątpliwie nie raz zastanawiałaś się nad godziną spożycia ostatniego posiłku przed snem. Nieprawdą jest, że należy zjeść kolację o godzinie 18:00 czy 19:00, ale na dwie czy trzy godziny przed snem. Zbyt długa przerwa w posiłkach (szczególnie, kiedy jesteś nocnym markiem) powoduje gwałtowny spadek glukozy - Twój mózg nie będzie wtedy pracował na pełnych obrotach, ponieważ zabraknie mu odpowiedniej do działania energii. Z kolei jedzenie przed snem nadmiernie obciąża mózg, który jest odpowiedzialny za organy uczestniczące w procesie trawienia (żołądek, wątrobę czy erki), nie pozwalając mu odpocząć. Spokojny sen jest ważny dla ogólnego samopoczucia, wydajności organizmu oraz w czasie odchudzania.


Żyj długo i szczęśliwie

Pamiętaj, że Twój mózg może pozostać w dobrej formie przez bardzo długi czas, nawet do końca życia, więc zadbaj o niego już teraz. Stosując odpowiednią, bogatą w witaminy dietę oraz spożywając regularne posiłki, dostarczysz mu niezbędnego do pracy paliwa, a to z kolei korzystnie wpłynie na Twoje samopoczucie i ogólny stan organizmu.